zaterdag 11 juni 2016

De ECHTE natuurlijke oplossing voor slakken in de moestuin!

Moestuinieren.
De grootste rage van de afgelopen weken.
Als je het moestuinvirus nog niet voorbij hebt zien komen of zelf besmet bent heb je onder een steen geleefd!

Laten we eerlijk zijn: het is natuurlijk ook geweldig voor onze kids om de zaadjes met veel zorg te planten (eigenlijk doet Mama dit) en te verpotten (eigenlijk deed Mama dit ook) en water te geven en verzorgen (Mama...). Zo leren ze waar ons voedsel vandaan komt (bij Mama dus) en verantwoordelijkheid (of eerder delegeren: 'Mama, mijn handen worden vies, wil jij het doen??')
 (
Dus nu hebben wij een enorme moestuin. De kids vonden het leuk, Mams ging er mee verder en ik raakte completely addicted. Er werd begonnen met zo'n leuk pakket voor 1 vierkante meter moestuin, maar ondertussen hebben we er daar 2 van plus de 6 meter lange en 1 meter brede strook aan de zijkant van de tuin. Misschien dat een interventie nodig is, want terwijl ik dit typ realiseer ik me dat ik best een beetje 'over the top' ga haha! (Alle potten op de tuintafel negeren we voor het moment maar even...)

Als snel na het in de volle grond zetten van alle plantjes kwamen we achter de grootste bedreiging van de moestuin... SLAKKEN! In 1 nacht gingen we van 6 toekomstige broccoli's naar nul. Kaal gevreten in 1 nacht! Er moest duidelijk iets gebeuren...

In het begin had ik nog de illusie er handmatig iets aan te kunnen doen. Gezien slakken het liefst 's nachts actief zijn ben ik gewoon elke avond naar buiten gegaan om ze handmatig te verwijderen. Ik zette ze dan bij de voordeur weer uit. Nadat ik op 1 avond meer dan 30 slakken en naaktslakken had verwijderd gaf ik het op...


Plan B was om dan maar iets te halen bij het tuincentrum. Daar aangekomen was het aanbod groot, maar er was niets voor mij bij. Het waren allemaal bestrijdingsmiddelen die tot de dood van de slak moesten lijden. Nu vind ik dat elk dier, dus ook een slak, recht op leven heeft. En natuurlijk eet hij graag mijn sla, zou ik ook doen. Er was zelfs een middel bij dat beweerde biologisch en natuurlijk te zijn. Ik denk dat de slakken het er niet mee eens zijn.
Ik wilde ze weren, niet doden.


Een zoektocht op internet volgde, maar er waren weinig opties waarbij de slakken konden blijven leven en toch van mijn sla/broccoli/bloemkool af zouden blijven. Tot ik dit recept tegen kwam!



Je neemt een lekkere hete rode peper, een lekker scherp uitje en 2 flinke tenen knoflook.
Deze doe je samen met 500 milliliter water in je keukenmachine of blender. Mix dit flink tot alles klein is en laat het een nacht trekken. De volgende ochtend ruikt het naar hete chilisaus (volgens mij man, die dacht dat ik iets lekkers voor hem had gemaakt. Dat denkt hij altijd...)


Spray dit lekker rijkelijk over je planten en de slakken hoeven het niet meer! Pas op dat je het niet inademt of in je ogen wrijft met natte vingers! En vergeet vooral niet je groenten te wassen voor je ze gaat eten... Het helpt zelfs tegen sommige schimmels. Ik zie tegenwoordig nog maar weinig slakken in de moestuin, en die ene enkele die het wel durft verwijder ik wel.
Geef gif, geen dode slakken en geen andere dode dieren die de vergiftigde slakken wellicht op eten!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten