donderdag 30 juni 2016

Wildpluk Polderpesto!

Wildpluk Polderpesto

Ah, de zomer! Een enorm Hollandse natte zomer, maar vooruit. We moeten het er maar mee doen... Het blijft het seizoen dat alles groeit en bloeit en het leven uit zijn voegen lijkt te barsten om je heen! Genoeg te zien en te leren over de natuur om je heen.

Ik ben de laatste tijd anders om me heen aan het kijken wat er allemaal groeit langs fie
tspaden en in bossen. Ik leerde de namen van vele nieuwe soorten plantjes, maar kwam er tijdens het zoeken naar de naam van de plant achter dat velen daarvan gewoon eetbaar waren! Een verdere zoektocht volgde met een eerste probeersel in de keuken: polderpesto

Onkruid
Het leuke aan wildplukken is dat sommige soorten onkruid die gewoon in je tuin staan het prima doen in een salade. Normaal had je ze zonder pardon in de GFT-bak gegooid, maar kijk er eens met andere ogen naar: bloemkool, andijvie of spinazie zijn tenslotte ook gewoon plantjes? Ik heb wel gemerkt dat in dit geval onbekend ook onbemind maakt, dus bij deze wil ik jullie wat vertellen over twee plantjes. De ene kent iedereen zeker, de ander misschien niet!

Brandnetel
We kennen hem al vanaf onze prille jeugd en nog steeds komen we hem regelmatig tegen. Ik heb mijn kinderen ook al snel geleerd dat deze prikken, maar wat ik nooit wist is dat ze gewoon te eten zijn. Thee had ik wel van gehoord, maar eten? Prikt dat niet in je mond dan?! Het schijnt van niet, als je de bladeren eerst blancheert. Verder blijken brandnetels enorm veel geneeskrachtige eigenschappen te bezitten!
Pluk brandnetels wel met handschoenen aan...


Melganzevoet

Dit was er zo eentje die ik vaak uit de tuin heb getrokken. Ik heb nooit geweten dat je ze kon eten of dat het deze naam had. Ze groeien op dit moment heel veel dus het is de ideale tijd om ze te plukken. De bladeren bereid je als spinazie en smaken daar ook naar. Ook dit plantje heeft een lijst aan geneeskrachtige eigenschappen, maar vandaag maken we er dus gewoon polderpesto van!

Polderpesto
Ingredienten:
- Gewassen brandnetelbladeren. Kies de jonge bladeren hoger op de stengel. Ik heb geplukt wat ik kon vinden, maar eigenlijk is het plukseizoen aan het aflopen voor brandnetel: ze bloeien nu. Een paar handen vol is wel genoeg!
- Gewassen melganzevoet. Ik had er ongeveer een stuk of 10 geplukt van ongeveer 30cm lang. Je gebruikt alleen de bladeren en de jonge topjes. Geen harde stelen.
- Walnootolie (1 flesje van 125ml)
- 200 gram Walnoten 
- pot zongedroogde tomaatjes op olie
- 2 tenen knoflook
- theelepel kurkuma
- peper en zout

En nu?
Zorg dat je plantjes gewassen zijn! Ik heb ze zelf even laten zwemmen in de wasbak. De kruiden voeg je toe op smaak. Misschien houd jij van meer zout of juist helemaal niet van kurkuma. Je mag creatief zijn!
Makkelijker kan het eigenlijk niet: allemaal in de keukenmachine of blender, draaien maar en klaar! Mocht het niet in een keer passen dan kun je dit prima in delen fijn maken. Verzamel dan alles in een grote kom en roer het daarna goed door. De olie uit het potje zongedroogde tomaatjes mag er ook gewoon doorheen! Op het einde kun je altijd wat extra olie toevoegen (gewoon olijfolie of zonnebloemolie) als je het te stevig vind.

Bewaar je pesto hierna in uitgekookte potjes. Ik had genoeg voor 3 jampotten. Voor het afsluiten van de pot giet je er nog een klein beetje olie bovenop. Dit verlengt de houdbaarheid van je pesto.

Kook er wat volkorenpasta bij en je hebt een geweldige maaltijd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten